tisdag 22 december 2009

Arbetssökandet

Det tar tid och är rätt krävande. Men samtidigt har jag ju en ganska hög ribba som riktlinje, på både de jobb jag söker och mina ansökningar. Jobben ska kunna passa mig, läser med lupp genom deras platsannonser och hemsidor, formulerar sedan mina personliga brev så personligt för mig och riktat mot företaget jag söker plats hos. Genom många platsannonser får man väldigt lite information om vad det egentligen är de söker och till vad för uppgifter. Så undrar man ju hela tiden om man skulle klara av det dom förväntas av en och om man skulle trivas med det.

Jag gillar inte att söka arbete på detta sätt. Mitt sätt är att på något sätt komma in i det företaget jag sedan ska jobba åt, på ett eller annat sätt. Komma in i det kravlöst och utan deras tanke på att rekrytera mig, utan förväntningar. Sen en dag så inser de att just dom behöver ju faktiskt just mig. Så går det till i min värld. Att de som vill ha mig frågar efter mig. Jag vet att i vår kommer det släppa igen. Men det är ju nu jag är arbetslös...

Att vara arbetslös är en helt ny och främmande livssituation för mig. Visserligen mycket nyttig på sina sätt. Att lära kroppen att ställa om sig helt från sin vanliga rutin, om man kan kalla mitt 'tidigare liv' ett liv med rutin?! Allt nytt är nyttigt!

Inga kommentarer: