måndag 11 januari 2010

Tänkvärda ord, från en gammal gemensam tid

Jag ringde till en gammal vän idag, fast vi anses nog inte som gamla vänner... Någon jag trodde att jag aldrig någonsin skulle ringa till mer. För vi är nog inte vänner, men vi har varit det en gång i tiden. Jag ringde idag för att jag bryr mig... uppenbarligen även om denne person. Det finns en stor stridsyxa som jag gärna skulle vilja begrava i vår relation till varandra, fast egentligen så finns den ändå inte på något sätt. Jag tog mod till mig och ringde idag, med vetskapen av att både jag och personen som evt skulle svara i den ringande mobilen skulle bli straffade för min handling. Den kändes ovant när personen svarade, men det var med den mjuka rätta tonen, så då blev det så naturligt, det var längesedan vi pratade sist och då var det inte med den mjuka tonen. Men på något sätt så var det så naturligt och igenkännande att prata, liksom som vanligt, fast det 'liksom som vanligt' var mycket längesedan. Vårat samtal var mycket givande idag, vilket jag verkligen uppskattar. Det var nog inte vårat sista samtal.... Beroende på om den personen är på samma nivå som jag och skulle klara av en normal relation till mig. Framtiden utvisar och får visa vägen.


Personen sa till mig idag att de enda man kan lita på att aldrig sviker en oavsett vad som händer är djuren. De finns alltid där och älskar en. De stöttar en och ger kärlek. Så sant.

Jag saknar verkligen inte mitt förflutna, mitt 'det' livet. Jag är så lycklig över vad jag har funnit i mitt liv och det liv jag lever nu. Men för att rensa bort det onda tråkiga måste jag även fylla på med det goda, även från förr. En bra början med den processen startades idag genom detta samtal.

Det är dessutom så mycket enklare att älska en hund eller en katt.... Kravlöst, även lätt för den mest värdelöse älskare att älska. Man kan svika om och om igen utan att bli sviken tillbaka.... av ett djur som älskar en kravlöst tillbaka. Helt utan förväntningar, förhoppningar, avundsjuka eller framförallt svartsjuka. Inget kan förstöra relationen, hur mycket än människan förstör... Djuret är alltid trogen.

Just så kan man oxå tolka kärleken till ett djur om man vill, kärleken från ett djur, relationen till en trogen vän.

Så älskar inte jag mina djur. Relationer ska baseras på att man fyller det rum med kärlek som man har fått tillägnats... med kärlek!





Nu kanske jag kan lägga några jobbigt onda tankar åt sidan
och sova djupt....



3 kommentarer:

Ninnie sa...

Det är alltid nyttigt att ta tag i de där jobbiga sakerna från förr... Inte lätt dock. Du är duktig! :) Puss

Anna Nilsson sa...

Tycker att det är bra gjort att våga ta tag i det! Det kommer att kännas så mycket lättare sedan, nu har du ju ändå tagit ett stort steg framåt! :)

Em sa...

Tack för era stöttande ord, de behövs verkligen! Inte lätt på en millimeter just detta, man måste svälja mycket och verkligen tro på att det ska fungera, lita på allt det grymma, otäcka, lita på att det kommer bli ljusare. Lita på att jag klarar av det.
Tack!
Ett extremt stort steg, som jag aldrig trodde jag skulle ta. Men nu har jag vågat ta det första...
Kramar på er, ni är underbara! I allt detta måste man få känna att det finns sådana som ni bakom mig.
Kramar